15 tips för att hålla längre i sängen!

Bli mer uthållig i sängen

Förbättrad sexuell uthållighet är något de flesta män önskar sig. Det är fantastiskt att kunna vara en hingst och tillfredsställa sin partner i inte bara fem minuter, utan i flera timmar. För tidig utlösning (kallas PE – premature ejaculation – på engelska) är ett problem som många män upplever. Men det behöver inte fortsätta vara ett problem, utan det finns sätt att träna bort det och hitta naturliga sätt att hålla ut längre i sängen.

I den här artikeln har vi sammanställt 15 konkreta tips för hur du håller ut längre i sängen och blir en bättre älskare.

1. Vad ska du dricka för att hålla ut längre i sängen

En av de första sakerna som är värda att lyfta upp är alkoholens påverkan på vår sexuella förmåga. Något glas vin kan vara svar på frågan hur du kan hålla ut längre som man eftersom alkohol, till viss del sänker din känslighet. Men, och det här är ett stort men, i det långa loppet är alkohol väldigt skadligt för din sexuella förmåga. Alkohol höjer bland annat blodtrycket vilket påverkar kvaliteten på dina erektioner. Även om du kanske håller längre med en dålig erektion så innebär det ändå att du blir sämre i sängen.

Om du letar efter tips för hur du kan ha sex längre blir därför vårt tips: drick vatten istället. Att vara väl hydrerad är bra för alla kroppsliga funktioner inklusive de sexuella.

2. Naturlig mat för att hålla ut längre i sängen

Ett annat svar på frågan hur du håller ut längre i sängen som kille är att äta bra och nyttigt. Även detta är bra för hälsan i stort, men också för hur du håller ut längre i sängen naturligt. Undvik skräpmat och halvfabrikat, ät på regelbundna tider och i lagom mängder. Övervikt påverkar den sexuella prestationen på alla plan. Dessutom är risken stor att din partner uppfattar dig som mindre attraktiv.

Att äta mycket antioxidanter kan också vara bra. Dessa hittar du bland annat i färgstarka grönsaker och bär. Lägg en näve blåbär i morgongröten så kan vi nästan garantera dig att det kommer göra dig till en bättre älskare.

3. Stärk bäckenet

Du kan också träna upp dig för att hålla ut längre i sängen. De muskler som framförallt styr hur du håller ut länge på sängen sitter i bäckenet, pelvisområdet. Om du är svag runt bäckenet så kommer du både bli sämre i sängen och i förlängningen också öka risken för att drabbas av ofrivilligt urinläckage. Det här är något de flesta kvinnor, särskilt de som fött barn, känner till och vi män kan lära oss mycket av det. Du behöver inte börja använda knipkulor (”geishakulor”), men kan ändå öva upp förmågan att knipa. Prova att nästa gång du går och kissar försöka stänga av strålen mitt i. Det är samma muskler som gör att du kan kontrollera din utlösning. Om du har svårt att göra det är det en bra idé att öva med jämna mellanrum tills du klarar av det.

Andra bra renodlade styrkeövningar för det här området är marklyft, hip thrusts och kettlebellsvingar. Samtliga dessa träffar rätt muskulatur och kan göra dig till en riktig hingst om du gör dem regelbundet.

4. Släpp penetrationsnormen

Tekniker för att hålla ut länge i sängen i all ära. Men det finns en anledning till att vi män vill kunna det: för att bättre tillfredsställa den vi älskar med. Många män har en bild av att det bara handlar om penetration. Men som den uppmärksamme redan vet är sex så mycket mer än så. Det gäller särskilt om du har en kvinnlig partner. Att utöka tiden du lägger på förspel, att jobba mer med tunga och fingrar, allt det kan leda fram till att din partner har större sannolikhet att få orgasm. Då spelar det inte så stor roll om du sedan när det väl är dags för penetrationssex kommer tämligen omgående.

Svaret på frågan hur du har sex länge kan alltså mycket väl vara att hålla ditt egna könsorgan utanför så länge du kan. Jobba med din partner på andra sätt och se till att hans eller hennes behov blir ordentligt uppfyllda innan det blir din tur. Det kommer definitivt få dig att bli en bättre och mer omtänksam älskare och förhoppningsvis också få dig att släppa eventuella nojor relaterade till för tidig utlösning.

5. Öva på att hålla inne utlösningen

Sex är i många fall en psykologisk övning som kräver mental styrka. Den kan du träna upp genom att öva på att hålla inne utlösningen när du är ensam. Se till att bli riktigt upphetsad och testa att onanera för att sedan precis innan klimax anstränga dig för att hålla tillbaka så mycket du kan. Genom att göra det utan partner så kommer du också snabbt hitta tekniker för att göra samma med en partner.

Du kanske tror att du hållit på med det här länge och att tiotusentals utlösningar genom åren gjort dig fullärd. Men så är knappast fallet utan det är snarare så att de flesta män känner sig själva och sin penis dåligt.

6. Runka innan sex

Apropå onani så är ett bra tips för att hålla ut längre i sängen att runka innan du har sex. Beroende på hur gammal du är och en hel del andra faktorer så kan det här slå bakut om du har svårt att få flera erektioner på kort tid. Men om du testar det några gånger kan du hitta en optimal tid att runka innan det är dags för sex med en partner. För många män kan något så enkelt som att onanera på morgonen leda fram till att uthålligheten blir bättre på kvällen.

7. Byt ställning

Vad gör att du håller ut längre i sängen? Fundera på de tillfällen där det gått bra och varit problemfritt. En nyckel är ofta att jobba med on-off när det kommer till stimulansen. Ett sätt att uppnå det kan vara att byta ställning när du känner att du är nära att komma. Det gör att din penis får vila lite, en orgasm byggs alltid upp och om den avbryts behöver du bygga upp igen. Så genom att bara ändra position kan du tjäna ytterligare minuter i sängen samtidigt som du får se din partner på ett nytt sätt vilket alltid är härligt i sig.

8. Använd kondom

För tidig utlösning handlar ofta om förhöjd känsel i penisen. Ett sätt att minska känseln är att alltid ha sex med kondom. Gummit minskar den direkta friktionen på ditt könsorgan vilket är något som kan få dig att hålla ut längre. Du kan experimentera med olika typer av kondomer för att hitta den tjocklek som passar dig bäst.

9. Använd bedövningsmedel

Ett annat sätt att minska känsligheten är att använda en bedövningsspray. Det är något du kan köpa hos de flesta butiker som säljer sexleksaker, antingen online eller på stan. Om du använder för mycket finns dock risk att din nya fråga blir hur du kan hålla ut kortare i sängen. Det är dock ett effektivt och prisvärt sätt att öka din uthållighet. Det kräver inga ingrepp och inga mediciner, men löser fortfarande problemet.

10. Tänk på något tråkigt

Ett klassiskt knep för att hålla ut längre som har använts av män i tusentals år är att tänka på något riktigt tråkigt. Håll ut längre i sängen genom att tänka igenom deklarationen när du börjar närma dig klimax. Paradoxalt nog kan de minst sexiga saker du kan tänka dig alltså hjälpa dig till ett bättre sexliv.

11. Sov ordentligt

Även sömn är en sak som påverkar det mesta i livet. För lite sömn är dåligt på alla plan. Om du inte sover som du ska så kommer du gå upp i vikt, öka risken för diverse sjukdomar samt fungera sämre mentalt. Allt detta påverkar också din sexuella prestation på något sätt. Kraftig sömnbrist kan i sängen yttra sig antingen som att du har svårt att få erektion, eller att du kommer för tidigt.

Hur det påverkar dig beror på individuella faktorer men du kan vara säker på att bli en sämre människa och en sämre älskare om du inte får din skönhetssömn. Se till att varva ner i lagom tid innan läggdags. Stäng av TV:n och mobilen. Släck lamporna och läs en bok innan sängdags istället.

12. Stressa mindre

Om du har mycket stress i livet är det ytterligare en sak som påverkar. Stress kan handla om många olika saker: ekonomi, mycket på jobbet, problem med barnen och så vidare. Är du väldigt stressad kommer du med stor sannolikhet också bli sämre i sängen. Du har tankarna på annat håll, eller klarar inte av att samla mental energi nog att jobba för att ni bägge ska ha det skönt. Det kan i sig skapa mer stress.

För att jobba med det här behöver du i första hand angripa de grundfaktorer som gör att du är stressad. Du behöver lösa dem och anpassa ditt liv för att komma ur stressen. Ibland handlar det dock inte om så djup stress, utan bara om en period där vi har extremt mycket. När så är fallet kan det hjälpa att sätta av fem minuter om dagen för att meditera eller varva ner på något annat sätt. Även fysisk aktivitet hjälper mot stress och en timme på gymmet eller i löpspåret kommer göra mer nytta än om du försökt jobba den timmen istället. Det kommer dessutom göra dig mer uthållig i sängen.

13. Kolla testosteronnivåerna

Dina testosteronnivåer kan också påverka hur du håller ut längre när du har sex. När män åldras så sjunker testosteronnivåerna naturligt. Men de kan också påverkas av andra faktorer. De flesta fysiologiska saker vi gått igenom i den här artikeln påverkan dina testosteronnivåer: mat, sömn, alkohol, stress; men även brist på vissa mineraler som zink. Du kan be din husläkare eller vårdcentral kolla dina testosteronnivåer. Om de är låga kan du antingen åtgärda det med medicinering eller livsstilsförändringar.

Det är dock viktigt att vara medveten om att du inte ska självmedicinera med testosteron i form av anabola steroider eller liknande. Det kan framstå som ett lätt sätt att åtgärda dina förtidiga utlösningar, men i längden kommer det skada dig. Det är dessutom olagligt och kan göra att du hamnar i fängelse.

14. Prata med en psykolog

Du kan också prata med en psykolog om hur du håller ut längre under samlag. Det här kan kännas som pinsamt. Men faktum är att väldigt många av de sexuella svårigheter vi har drivs av en psykologisk rot. Det kan handla om kroppsnojor, om tidigare upplevelser som inte har varit bra eller nån tidigare partner som sagt något dumt som satt sig djupt.

Var inte rädd för att gå till en psykolog om du behöver det. Det kan mycket väl hjälpa dig, och det är dumt att dras med svårare problem bara för att det känns pinsamt att gå och prata med någon om sex. Om du upplever väldigt svåra problem kan du få en remiss till psykolog av din vårdcentral. Men du kan också söka upp en privat vilket inte är en dum investering.

15. Prova mediciner

Om du redan provat alla detta men fortfarande undrar vad kan jag göra för att hålla ut längre i sängen är det dags att uppsöka läkarvård. Precis som med psykologen kan det här upplevas pinsamt. Särskilt om du har en lång relation med din läkare. Men det är viktigt att komma ihåg att du inte är ensam. Din doktor har hört allt tidigare och kommer garanterat inte döma dig. Sexualiteten är en oerhört viktig del av livet och något som måste tas på allvar. Det handlar inte bara om att ha en skön stund tillsammans, utan om en del av din helhetshälsa.

Du kommer sannolikt först få kolla upp så att dina problem inte är psykologiska. Om din läkare bedömer att de inte är det finns det mediciner som kan hjälpa. Det finns dels en del antidepressiva läkemedel som har som biverkning att utlösningen fördröjs. Men du kan också få sådana läkemedel som annars används för de som har svårt att få erektion. Även dessa har nämligen den effekten att de får dig att hålla ut längre i sängen även om ditt grundproblem inte är blodflödet till penis.